onsdag den 3. oktober 2012

Individuel skriveøvelse: redegørelse af kulturfortællinger

 
Individuel skriveøvelse: redegørelse af kap. 7 i kulturfortællinger
 
Tværkulturelle:
Den tværkulturelle model er en model som kan bruges til at give viden om de forskellige kulture, den sammenligner de forskellige adfærd og giver en ide om hvordan det er i f.eks. den moderne ungdom i forhold til i den traditionelle ungdom.  Denne model forholder sig ikke til ændringer og påvirkninger af kulturen. Dog kan denne etnocentriskkulturforståelse være en negativ ting, da folk derved vil sætte deres egen kultur i første række, og se den som den rigtige.
Transkulturelle:
En forståelse i det større globale perspektiv, vi har den kulturalle overklasse, og den kulturalle underklasse. Overklassen kendetagnes ved de har, nemmer og større muligheder for at blive kulturalle end underklassen som skal arbejde meget mere for at få de kulturalle indspark i livet. Vi er alle en del af naturen og trods vi selvfølgelig har vores eget selv, men det kan sagtens ændre sig i forskellige situationer og at kulturen ændres når vi som mennesker mødes og debatterer hinandens kultur, derved en dynamisk proces.
Forforståelse:
Forforståelse kan være en lettere kommunikation mellem mennesker. Vi har en stor forforståelse for hvordan man som pædagog kan f.eks. skal kommunikere eller rettere hvordan, fordi vi fra små har en egen oplevelse. Man kan også komme ud for to mennesker har hvidt forskellige meninger om et emne, hvorpå den mening kan ændres, ved diskussion frem og tilbage om hinandens meninger, så man derfor næste gang emnet bliver nævnt, have nye meninger.
 
Redundans:
Redundans er f.eks. når to mennesker kan snakke meget kort og få en masse ud af det, altså at ”snakke” uden mange ord. Det negative kunne desværre være her, at der går informationer tabt,. Men lykkes det at få budskabet frem er der altså tale om REDUNDANS
 
Forandring af perspektiv:
Udfordringen til denne moderne verden er derfor at øge bevidstheden om kultur og vores egen deltagelse i kulturen. Så vi må igennem analyser se hvordan man kan presse den usynlige del af kultur, ved at arbejde meget med den synlige del af kulturen.

2 kommentarer:

  1. Intet mindre end glimragende! Kort og præcist!

    SvarSlet
  2. Overskuelig og kortfattet redegørelse hvor du får mange af tekstens pointer med.
    En væsentlig forskel på den tværkulturelle og den transkulturelle forståelse af kultur er, at den tværkulturelle fokuserer på sammenligninger af forskellige fænomener indenfor forskellige kulturer, mens den transkulturelle fokuserer på kulturers samspil og kontekst.
    Fint.
    Mvh. Mette

    SvarSlet